De oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anita - WaarBenJij.nu De oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anita - WaarBenJij.nu

De oostkust

Door: Anita Loeffen

Blijf op de hoogte en volg Anita

04 Januari 2015 | Australië, Sydney

Oostkust 
Cairns- Townsville
Vandaag woensdag 22 oktober op weg gegaan met de camper met Marlissa en Andrea. Ik had dit stukje gereden van ongeveer 1,5 uur. Was best lastig het was druk op de weg, in de bergen alleen maar scherpe bochten omlaag/ omhoog en natuurlijk links i.p.v. rechts. Aangekomen bij Mareeba daar overnacht op een gratis camping met hele vriendelijke mensen kregen advocado’s en mango’s lekerrrr. Marlissa is vegetarisch en Andrea drinkt bijna geen alchohol, kan ik wat van leren. Onderweg de Millaa Millaa falls gespot en Murray Falls. Twee avonden uit geweest in Townsville de locale mensen zijn erg opdringerig. Dag wezen wakeboarden want Marlissa had een date en wij mochten mee happy me. Het is af en toe moeilijk om een goede gratis plek te vinden om te camperen zijn al vaak weg gestuurd. We hebben hier veel doorgebracht op The Strand zo heette de straat maar het was ook een paar meter van het strand.

Townsville- Magnetic Island
Vanaf dinsdag 28 oktober ben ik met Mark en Jelmer mee gaan reizen want het is erg krap in de camper met zijn driëen en hun hebben meer tijd om over de oostkust te doen. Mark heeft een stationwagen en we hebben een tent om in te slapen, dit wisselen we af. Ik had Mark en Jelmer al eerder ontmoet in Cairns daar hadden we deze plannen gemaakt. Zei waren meegekomen met de groep van 13 nederlanders. Vanaf Townsville zijn we woensdag 29 oktober naar Magnetic Island gegaan met de ferry. Hier hebben we 3 nachten doorgebracht in een hotel wat een luxe!! Warm water, zeep, groot bed, koelkast en een tv. Hebben hier wat wandel routes gedaan en een wilde koala gezien. Vrijdag was er een Full Moon Party in Halloween stijl, dit nemen ze erg serieus. De mensen zijn volledig verkleed en gesminkt beetje net als carnaval. Met het feest kwamen we een aantal nederlanders tegen van de groep.

Airlie Beach- Whitsundays
1 Nov zijn we geariveerd in Arlie Beach. Mark had een advertentie gezet op Gumtree zodat er nog iemand mee kan rijden met de auto dit scheelt weer iets in de kosten. Oscar heeft hier op gereageerd een Zweedse jongen van 22 jaar die rijdt vanaf nu mee. Zit nu opgescheept met drie mannen wat heb ik het zwaar. In Arlie Beach kwamen we wederom de nederlanders tegen. Komen ze op verschillende plekken tegen omdat we dezelfde route reizen. In Arlie is iedere avond live muziek, er is een lagoon en verder is het eigenlijk maar één straat waar alles is. 3 Nov zijn we vertrokken met een trip naar de Whitsundays met een boot. De eerste dag kwamen we rond 16.00 uur aan op South Molle Island. Daar hebben we lekker gezwommen, naar de zonsondergang gekeken (die helaas niet goed te zien was door de bewolking), gegeten en een rustig avondje gehad. De volgende dag hadden we om 7.00 uur ontbijt poee. Vroeg vertrokken naar de Whitheaven beaches, super mooi wit strand. Helaas niet heel zonnig weer. Daarna een tijdje gesnorkeld en weer onderweg gegaan naar South Molle Island. Waar we een avond programma hadden met karoake. Wat we natuulijk moesten uitproberen na wat drankjes.

Mackay- Rockhampton
5 Nov terug gekomen in Arlie Beach zijn we doorgereden richting Mackay. Iets er boven hebben we twee nachten gekampeerd op een gratis camping Bolder Creek. Dit was een erg leuke camping door de mensen die er waren. Waren een aantal locals aan het kamperen. Ze hadden een hond bij met 9 puppy’s hoe lief! Daarnaast was er een camping hond Rex hadden hierover gelezen in de reviews van de camping. Hebben twee avonden bij de locals gezeten met een kampvuur. Daarbij kregen wij allerlei locale dingen voorgeschoteld. Zoals een ijsje met marsmallows erin en chocolade maakte ze warm in het kampvuur heel gastvrij. Hebben nu voortaan een app Wiki Camps waar je alle campings op kunt vinden super handig. 7 Nov zijn we doorgereden richting Rockhampton. Anderhalf uur ervoor hebben we de camping St Lawrence Recreation Reservation gevonden daar 1 nachtje gebleven.

Agnes Water- Town of 1717
9 Nov aangekomen in Agnes Water hier 2 nachten overnacht. Town of 1717 ligt hier tegen aan. Overdag zijn we een hele dag gaan surfen flink wat blauwe plekken aan over gehouden maar erg leuk! Agnes Water staat er om bekend de goedkoopste surflessen en verhuur te hebben maar 20 dollar.

Bundaberg- Gympie
In Bundaberg is Jelmer uitgestapt hij moest gaan werken. Hebben een goed afscheidsfeestje gehouden met een beetje teveel drank. Hebben 2 nachten overnacht rondom Bundaberg en 1 nacht rondom Gympie.

Noosa- Fraiser Island
14 Nov zijn we aangekomen in Noosa hier hadden we een overnachting in het Nomads hostel. Erg lekker wat luxe, van te voren daar een briefing over Fraiser Island. Stelde niks voor wordt vooral vertelt wat je niet moet doen. Nomads is meer een partyhostel in de avond geprobeerd om niet te laat naar bed te gaan. 15 Nov zijn we om half 8 vertrokken met de bus richting de 4-wheeldrive auto’s was anderhalf uur rijden. Daar aangekomen mocht je kiezen of je wilde rijden of niet. Gingen met de ferry naar Fraiser. Daar aangekomen is het alleen maar zand/strand super mooi. Reden een binnen weg in met allemaal zand heuvels op en af. Ging echt heel hard op en neer. Op geven moment kwamen we aan bij Lake Mckenzie heel mooi blauw met een wit strand. Op de terug weg op die binnenweg stonden we in de fille, er stonden auto’s vast. Daar moest natuurlijk op gedronken worden. In de avond gebbqt en wat drankjes gedaan o.a. Jungle Juice.

Volgende dag vroeg op om half 8 stond het ontbijt klaar. Die dag weer veel over de stranden gereden. Ik was super fit dus ik had het eerst gedeelte gereden. Die dag naar champagne pools geweest een lookout punt Indian Head en Airlie Creek. Ik vond Airlie Creek (Lazy River) heel gaaf want je kon een stuk naar boven lopen daar in de rivier gaan liggen en dan kwam je met de stroming mee naar beneden. In de avond Spaghettie gegeten en wat drankjes gedaan.

Ochtend weer vroeg op zijn naar een lake gegaan weet de naam niet meer precies iets van Walabie. Moest eerst een wandeling doen van ongeveer 40 minuten door het warme zand. Brand onder je voeten en slippers heeft ook niet veel zin. Wanneer je er bijna bent zie je een hele zandvlakte en als je daar een stuk door heen hebt gelopen zie je het lake onder je. Kunt van boven naar beneden rennen en er in plonsen. Super lekker koud na zo’n wandeling. Daarna zijn we terug gegaan richting het hostel kwamen er rond 17.00 uur aan. Hier hadden we een after party met pizza en wat drank.
Brisbane- Townsville
18 Nov ben ik aangekomen in Brisbane, Oscar was al uitgestapt in Noosa. Hier heb ik een hostel geboekt Brisbane Backpackers. Mark heeft mij hier afgezet met de auto ideaal. Ik wist van te voren al dat Daniëlle en Judith hier zouden zitten twee nederlandse meiden die ik had ontmoet met Fraiser. De bedoeling is om hier werk te gaan zoeken en wat van de stad te zien. De eerste avond hebben we met een quiz meegedaan met Amber nl meisje wat we tegenkwamen in het hostel. En we hadden gewonnen!! Heb de botanic gardens gezien, wat gechild bij de lagoon, geshopt met de chicks, op stap geweest en Gumtree afgespeurd. 22 Nov kwam Marlissa naar Brisbane zijn een avond met de gratis ferry gegaan over de rivier van Brisbane in het donker. Wat wezen eten en op stap geweest. Met het op stap gaan is het zo dat als mannen er een beetje dronken zijn of zich zo gedragen eruit worden gezet. Vrouwen maakt allemaal niet uit. Je mag niet je drinken meenemen op de dans vloer.

Ik had een advertentie geplaats op Gumtree voor werk. Op woensdag 26 November ben ik met het vliegtuig naar Townsville gevlogen om 6.00 uur. Heb van te voren een aantal uurtjes op het vliegveld geslapen. In de outback van Townsville heb ik een dag gewerkt op een cattle farm met 10.000 vee. Hierna ben ik een aantal dagen in Townsville geweest. Dagje naar het strand geweest met een franse, een avondje op stap geweest en de Castle Hill beklommen.
Walaville- Brisbane
Ben 3 December met 2 duitse jongens mee gereden Luca en Bruno naar Bundaberg voor werk. Heb werk gevonden in Wallaville is ongeveer 50 km vanaf Bundaberg. Ik kon meteen starten en de jongens pas volgende week maandag. Heb zaterdag in de bar gewerkt, maandag en dinsdag op de rockmelon farm gewerkt. Dit was erg zwaar staat bijna de hele tijd gebukt. Moet meloenen van de plant af knippen en daarna op een lopende band leggen wegen zo’n 3 kilo. Je werkt in één lijn wat betekent dat iedereen even hard moet werken. Het is vaak zo’n 30 graden en 80% luchtvochtigheid. Gelukkig kon ik daarna wat uurtjes maken in de bar van het hotel waar we verbleven. Het is leuk werk niet al te zwaar, je kunt gezellig kletsen met de locale mensen. Op 18 December kreeg ik overal vervelende vlekken en bulten. Omdat het steeds erger werd moest ik naar het ziekenhuis werd geadviseerd. Kwamen daar midden in de nacht aan heel avontuur. Daar wisten ze ook niet precies wat het was kreeg pillen en lotion tegen allergische reacties. Na 3 dagen was het over.

Ben vrijdag 19 December verder gegaan met Amanda omdat ik bijna geen uren meer kreeg voor werk. Amanda komt uit Amsterdam we zijn heel verschillend maar hebben het heel gezellig samen. Timo had ons in Bundaberg afgezet, daar hebben we bij een hostel gezeten om ATM op te halen en de trein te nemen van 5.15 naar Brisbane. Hier zijn we tot 22 December gebleven, paar avondjes in de bar geweest van het hostel.

Surfers Paradise (kerst)
Eindelijk nieuwe plaatsen en nieuwe avonturen!! Ik en Amanda zijn met de trein en de bus naar Surfers gegaan op 22 December. Het is hier heel mooi, hostel is perfect gelegen dicht bij het strand en de stad en met een groot zwembad. Zijn zo verstandig geweest om niet op tijd te boeken voor Byron waardoor alles vol zat zijn we nood gedwongen om langer in Surfers te blijven. Maar dan had je al 2 tot 3 maanden eerder moeten boeken dus zo heel gek is het niet. Hier heel wat leuke dagen/ avonden gehad. Op kerstavond wilde we op stap gaan maar alles was dicht om 12. Twee jongens hebben ons mee genomen naar het casino want daar was het enigste waar je nog drankjes kon scoren. Nathan en Castro hebben ons op eerste kerstdag mee uit eten genomen hierna wat drankjes gedaan. Tweede kerstdag is hier boxing day. Op deze dag gaat er veel kleding in de sale we zijn gaan shoppen. De schade is ondertussen dat ik een koffer nodig heb, mijn backpack en mijn rugzak. Heb mijn werklaarzen weggegooid om ruimte te maken. Ondertussen hebben we een paar dagen met regen gehad. Als het hier regent dan regent het vaak goed hard, flinke stortbuien.

We wilden graag voor oud en nieuw in Sydney zijn en ondertussen Byron Bay en Nimbin zien. Van alles bekeken trein, bus en vliegtuig waren heel duur. Auto of camper huren was niet mogelijk alles was uitverkocht. 29 December zouden Luca en Bruno ons ophalen om naar Byron Bay te gaan. Vanaf Byron zouden we met twee nederlanders mee rijden naar Sydney. Wij netjes uitgecheckt kregen we later te horen dat het niet doorgaat omdat er niet genoeg plek is in de auto. Opnieuw ingecheckt in het hostel met het idee dat de nederlanders ons de volgende dag op zouden halen om rechtstreeks naar Sydney te gaan. Werd er tegen hun verteld dat de camper die ze wilden huren gestolen was. Lijkt me nogal onwaarschijnlijk waarschijnlijk gewoon overboekt. Zijn we op de 30ste met een australische jongen mee gereden naar Sydney. Dit was een lange rit van 2 smiddags tot half 4 in de nacht en daarna de trein om 5.00 uur om 7.00 uur aan te komen in Woolongong hier slapen we bij familie van Amanda want in Sydney is alles al maanden vol rond oud en nieuw. De autorit duurde zo lang omdat de auto van hem er vaak mee stopte het koelingsysteem werkte niet. Konden vrijwel niet slapen dus in de ochtend 4 uurtjes gepakt.

Sydney (oud en nieuw)
Zijn in de middag op pad gegaan om te wachten op de mooie vuurwerk show. In de avond lieten ze voor 12 een aantal kleine shows zien met een vliegtuig, wat lichten en vuurwerk. Daarna was om 12 uur de grote vuurwerk show die was super mooi. Het gekke was dat wij bijna de enigste waren die gelukkig nieuwjaar aan het wensen waren, hadden 3 nederlandse jongens daar ontmoet. De rest stond alleen maar foto’s te maken en te filmen met hun camera voor hun neus. Hebben daarna met de jongens een drankje gedaan.

In Woolongong flink geslapen want hadden onze slaap hard nodig. Wat dagen op het strand door gebracht gesurft en naar de club geweest. Hebben een avond voor de familie gekookt als klein bedankje. Blijf tot 6 januari hier, ga ik mijn post ophalen in Collaroy, vlieg 7 januari door naar Nieuw Zeeland. Waar ik tot 27 januari zal blijven.

• 04 Januari 2015 - 11:07

Joelle:

Mooi man!! Wat heb je al veel gedaan zeg!! Leuk om het zo te lezen!! Ben een beetje jaloers!!! Haha, geniet er lekker van in nieuw zeeland!! Xxx

• 04 Januari 2015 - 15:52

Moeder:

prachtig wat je allemaal al mee hebt gemaakt